PARAMETRISCHE MODULATIES_V2.0
Computational Design Workshop // MASTERING GRASSHOPPER3D & MAYA
Wereldwijde bezoekende school LONDEN 2022
Datum: 23, 24, 25 september 2022
tijdstippen: 9 AM tot 5 PM op alle 3-dagen.
Niveau: [Basic + Intermediate + Advanced Tool-kits]
Hulpmiddelen: [Rhinoceros3D + Grasshopper3D + Maya + Advanced Plugins & Demo Toolkits]
// Niveau
Basis, Gemiddeld & Gevorderd
(Vorige parametrische ontwerpkennis niet verplicht – Studio is aanpasbaar aan basis- en gevorderde gebruikers)
// Agenda
Parametrisch ontwerp heeft in de geschiedenis van de architectuur veel regels gedefinieerd voor huidige ontwerpers en voor toekomstige beoefenaars om te volgen. Een van de sterkste aspecten die uit deze stijl naar voren komen is ‘geometrie’. Ongetwijfeld is er niets nieuws aan geometrie en esthetiek die het meest prominente aspect vormen van elke stijl of tijdperk. De taal van elke stijl, in de lange geschiedenis van de architectuur, wordt visueel bepaald door geometrie of vorm, voorbij de principes die de kern van de stijl bepalen. In de herkenbare stijl van parametrische architectuur heeft geometrie een integrale rol gespeeld en speelt nog steeds een integrale rol. En met deze vrij jonge stijl zijn er vele reeksen mythen en valse noties verbonden.
De workshop heeft tot doel een gedetailleerd inzicht te geven in ‘parametrisch ontwerp’ en de ingebouwde logica erachter door middel van een reeks ontwerpverkenningen met behulp van Rhinoceros & Grasshopper-platforms, samen met begrip van datagestuurde ontwerpstrategieën. Een inzicht in Computational Design en zijn subsets van parametrisch ontwerp, algoritmisch ontwerp, generatief ontwerp en evolutionair ontwerp zal worden geboden door middel van presentaties, technische sessies en studiowerk. Studiowerk zal zich richten op modulatie van geometrie en iteratieve vorm met behulp van parametrische ontwerpmethoden die zullen leiden tot verkenningen van ruimtelijke geometrieën die kunnen worden gearticuleerd als architecturale constructies of abstracte artistieke interventies. Op dag 03 zal er een demonstratie zijn van Fluid Form Modeling met behulp van Autodesk Maya.
De eerste serie workshops in Londen vond plaats in januari 2020 met een verkennende leeroutput voor ~20+ deelnemers die vanuit verschillende delen van de wereld reisden om deel uit te maken van een driedaagse workshop met de titel Parametrische modulaties. V2.0 is de geëvolueerde workshop met nieuwe toolkit-add-ons voor de 2e batch en demonstratieve tools en voorbeelden voor toekomstig gebruik door deelnemers om een dieper begrip te krijgen van Computational & Parametric Design.
Parametric Modulations_V2.0 zal de agenda naar voren brengen in ongeëvenaard manieren door middel van een hands-on driedaagse workshop om alle deelnemers te betrekken bij zowel individueel als groepsleren door middel van een unieke ontwerpstudio-pedagogiek. Pre-workshop trainingsmateriaal, deelnemershandboeken (om mee te nemen), video-opnames (voor toekomstige toegang) & demo-toolkits & voorbeelden zullen worden verstrekt als onderdeel van deze uitgebreide leerstudio die plaatsvindt in een weekend (vrijdag tot zondag) tot flexibel toestaan deelname van studenten en professionals. De workshop vindt plaats in het centrum van Londen om een sociale ervaring na de workshop mogelijk te maken voor een gezamenlijke ervaring tijdens het driedaagse programma.
// Methodologie
De workshop is gestructureerd om deelnemers het gebruik van Grasshopper® (Generative modeling plug-in voor Rhinoceros 3D) als een generatieve tool te leren, en manieren om het te integreren met het architecturale ontwerpproces. Er zal een focus zijn op parametrische modulatie van geometrie die kan leiden tot een ontwerpproces dat data gebruikt om geometrie en ruimte te informeren door het gebruik van Grasshopper3D en de bijbehorende plug-ins die tijdens het driedaagse programma zouden worden geïntroduceerd.
De 3-daagse studio / workshop zal zich richten op het inprenten van de volgende aspecten als onderdeel van het curriculum:
- Computerontwerptechnieken en parametrisch ontwerp
- Gegevens, wiskunde en geometrie
- Geometrie rationalisatie
- Iteratieve vormontwikkeling
- Digitale simulatie van krachten
- Milieuanalyse (Toolkits & Voorbeeldbestanden voor toekomstig gebruik)
- Collaborative Design Oefeningen om de toepassing van de geleerde tools te begrijpen
- Documentatie en presentatie
- Hands-on demonstratie van Maya (polygonale mesh-modellering)
- Tijdens het registratieproces krijgen alle deelnemers een optie om te vertellen over hun huidige vaardigheden en een verlanglijst met tools die ze willen leren. We zullen deze informatie zorgvuldig verzamelen om het curriculum zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de gemeenschappelijke behoeften van de batch. Dit maakt de workshop uniek in zijn workflow met een adaptief curriculum.
- De workshop is geschikt voor beginners, halfgevorderden en gevorderde gebruikers van deze tools en zeer nuttig voor iedereen die van plan is zijn Masters in het VK te starten, aangezien deze driedaagse workshop zou dienen als een bootcamp om iemands reis in Computational Design een kickstart te geven.
- INSCHRIJVING & DETAILS HIER