De ultieme droom: niet meer wachten bij een publieke laadpaal tot je voorganger eindelijk eens klaar is met laden en jij erbij kan. Geen starttarieven meer zien en die dus ook niet meer hoeven te betalen. Of ellenlang wachten tot het blauwe licht van de laadpaal gaat branden als je allang je kabel hebt aangesloten. Die dromen zijn geen bedrog maar worden meteen werkelijkheid als je een laadpaal thuis gaat installeren. Natuurlijk is je auto-accu ook thuis niet in een wip vol maar dat maakt niet uit. Jij hoeft niet meer te wachten. Jij kunt gewoon in en rond huis wat recreëren. Heb je dal tarief? Dan zet je pas je auto aan de kabel als je richting bed gaat.
De kost gaat voor de baat uit
Bovenstaande is een schets van een ideale situatie. Want dan staat de laadpaal er al, klaar voor gebruik. Maar hij moet eerst nog wel even aangeschaft en gemonteerd. Dat betekent wat drukte maar ook de beurs openzetten want een laadpaal thuis is wel een investering. Die kun je beneden de 1.500 euro houden maar het eindbedrag kan ook oplopen tot ver boven de 2.000 euro. Dat heeft te maken met de afstand tussen je meterkast en de plek waar je laadpaal moet komen. Is dat een heel eind, dan moet je een behoorlijke kabelgleuf graven. Kom je onderweg beton tegen, dan gaan de kosten omhoog want je moet dan een sleuf frezen voor de kabel. Aan de andere kant, plaats je je laadbak of laadpaal aan een buitenmuur nabij de meterkast, dan is de bekabeling een eitje. Dat scheelt dan in de kosten.
Een laadpaal thuis en krachtstroom
In de ideale situatie heb je ook al krachtstroom. Altijd handig voor de inductieplaat, voor grote zaagmachines en… ook voor je laadpaal thuis. Maar misschien beschik jij nog niet over 3-fasen stroom. Dan moet dat aangelegd en sluit je er een abonnement voor af. Eenmalig kost je dat richting 300 euro. Je hebt dan wel krachtstroom in huis en kunt nu gaan shoppen naar een laadpaal die geschikt is voor krachtstroom. Ook je auto-accu moet zulke sterke stroom aankunnen, want anders gaat het laad feestje niet door. Lukt het wel, dan laad je minimaal drie keer zo snel als vanuit 1-fase stroom.
Na een jaar al flink besparen
Omdat je hebt geïnvesteerd merk je het eerste jaar niet zoveel van je besparingen. Maar vanaf het tweede jaar ga je tot bijna de helft goedkoper stroom laden. Wie een beetje afstanden maakt, ziet dat terug in zijn of haar beurs. Bij een kilometer volume vanaf 15.000 km per jaar kan de laadpaal echt goed uit.
Je laadpaal thuis aan zonnepanelen koppelen
Om nog eens een echt ideale situatie te schetsen… Heb je veel zonnepanelen? Met de juiste laadpaal thuis kun je dan gaan laden op de momenten dat je gratis stroom vanuit je panelen in overvloed hebt. Een slimme laadpaal voelt of je voldoende zonne-energie hebt en gaat bij te weinig zonne-energie over op het laden van gewone stroom. En zo’n paal houdt ook in de gaten of er geen piekbelasting in huis komt. Op zo’n moment neemt de laadpaal even veel minder stroom af.